|
||||||||||||||||
|
1
|
Definisi dan Konsep
Pendidikan
|
1.1 Definisi dan
konsep pendidikan
1.2 Konsep pendidikan
dari perspektif islam dan barat
|
3
|
||
2
|
Bidang Pengajian
Profesional
|
2.1 Bidang –
bidang utama
• Konsep Psikologi
Pendidikan
• Konsep Sosiologi
Pendidikan
2.2 Implikasi kepada
pendidikan
|
3
|
||
3
|
Perkembangan Keguruan
|
3.1 Perkembangan
falsafah pendidikan
• Barat
- Falsafah pendidikan
di barat sehingga abad 18
- Falsafah pendidikan
di barat masa kini
- Perenialisme
- Esentialisme
- Progresivisme
-
Rekonstruktisme
-
Eksistensialisme
• Falsafah Pendidikan
Timur di China dan India
• Falsafah Pendidikan
Islam
3.2 Implikasi terhadap
perkembangan pendidikan di Malaysia
• Falsafah pendidikan
Kebangsaan
• Tokoh-tokoh pendidik
negara
|
9
|
||
4
|
Aspirasi dan Kepentingan
Pendidikan
|
4.1 Aspirasi sistem
pendidikan
4.2 Akses kepada
kejayaan
4.3 Kualiti
standard antarabangsa
4.4 Ekuiti untuk
semuamurid
• Memupuk perpaduan
dalam kalangan murid
4.5 Pelaksanaan berkecekapan
tinggi
|
3
|
||
5
|
Pembinaan Negara
Bangsa
|
5.1 Aspek-aspek kepentingan
pendidikan
5.2 Guru sebagai
modal insan
5.3 Integrasi nasional
5.4 Implikasi kepada
peranan guru sebagai Pembina Negara bangsa.
• Lahirkan warganegara
yang bertanggungjawab
• Ketaatan kepada
Tuhan
• Masyarakat
yang berakhlak
• Berpengetahuan
dan berkemahiran
• Memupuk perpaduan
|
6
|
||
6
|
Profesionalisme Keguruan
|
6.1 Konsep Profesionalisme
Keguruan
6.2 Fungsi sekolah
sebagai organisasi
• Konsep organisasi
• Ciri-ciri organisasi
• Fungsi organisasi
6.3 Laluan Kerjaya
Guru
• Pembangunan
Profesionalisme
• Berterusan (Continous
Professional Development)
• Pembelajaran sepanjang
hayat
|
5
|
||
7
|
Etika Keguruan
|
7.1 Kod Etika Perguruan
Malaysia
7.2 Kepentingan Kod
Etika Keguruan
|
3
|
||
8
|
Personalis Guru
Cemerlang
|
8.1 Konsep personality
dan kendiri
• Personaliti
guru yang cemerlang Peribadi
• Komunikasi berkesan
• Potensi
• Hasilkerja
8.2 Implikasi kepada
profesionalisme keguruan
|
6
|
||
9
|
Sekolah dan Pemuafakatan
Komuniti
|
9.1 Konsep pemuafakatan
sekolah dan komuniti
9.2 Kepentingan hubungan
pemuafakatan sekolah dan komuniti
|
4
|
||
10
|
Cabaran Profesionalisma
Keguruan.
|
10.1 Penglibatan
daiam Persatuan Professional
10.2 Guru dan
NGO
10.3Kesediaan untuk
berubah
|
3
|
||
JUMLAH
|
45
|
||||
|
||||||||||||
No comments:
Post a Comment