Sunday, 12 January 2014

SINOPSIS KURSUS



Nama Kursus
Pengantar Pengajian Profesional
Introduction to Profesional Studies
KodKursus
GPP1013
Kredit
3(3 + 0)
Jam
Pembelajaran
120 jam
Prasyarat
Tiada
Semester
Dua
Hasil
Pembelajaran
1. Menjelaskan pengertian, konsep dan aspirasi pendidikan (1.1) (1.6)
2. Mengamalkan personaliti ,etika dan perwatakan sebagai pembinaan negara
bangsa. (3.3) (4.4)
3. Menjana profesionalisma keguruan dan pembelajaran sepanjang hayat (6.4) (7.2)
4. Menjelaskan kepentingan pemuafakatan komuniti dalam pendidikan (5.4)
5. Mereflek cabaran-cabaran profesionalisme keguruan.(6.3)
Sinopsis
Kursus ini memberikan pendedahan awal kepada pelajar mengenai dunia pendidikan dan keguruan untuk membentuk karekter guru yang berkesan. Penekanan diberi kepada aspek-aspek konsep pendidikan, aspirasi pendidikan. Negara dan penghayatan kepada profesionalisme perguruan yang akan menjadi kerangka rujukan bagi penyediaan guru yang berkualiti untuk menghadapi cabaran dan perubahan masa depan.

This course will expose students to the world of education and teaching todevelop the characters of an effective teacher. Emphasis is placed on aspects of the educational concept, the country educational aspirations and appreciation of the teaching profession which will be used as a frame of reference for the preparation of quality teachers to meet the challenges and changes inthe future.
 

1
Definisi dan Konsep Pendidikan
1.1 Definisi dan konsep pendidikan
1.2 Konsep pendidikan dari perspektif islam dan barat
3
2
Bidang Pengajian Profesional
2.1 Bidang – bidang utama
• Konsep Psikologi Pendidikan
• Konsep Sosiologi Pendidikan
2.2 Implikasi kepada pendidikan
3
3
Perkembangan Keguruan
3.1 Perkembangan falsafah pendidikan
• Barat
- Falsafah pendidikan di barat sehingga abad 18
- Falsafah pendidikan di barat masa kini
- Perenialisme
- Esentialisme
- Progresivisme
- Rekonstruktisme
- Eksistensialisme
• Falsafah Pendidikan Timur di China dan India
• Falsafah Pendidikan Islam
3.2 Implikasi terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia
• Falsafah pendidikan Kebangsaan
• Tokoh-tokoh pendidik negara
9
4
Aspirasi dan Kepentingan Pendidikan
4.1 Aspirasi sistem pendidikan
4.2 Akses kepada kejayaan
4.3 Kualiti standard antarabangsa
4.4 Ekuiti untuk semuamurid
• Memupuk perpaduan dalam kalangan murid
4.5 Pelaksanaan berkecekapan tinggi
3
5
Pembinaan Negara Bangsa
5.1 Aspek-aspek kepentingan pendidikan
5.2 Guru sebagai modal insan
5.3 Integrasi nasional
5.4 Implikasi kepada peranan guru sebagai Pembina Negara bangsa.
• Lahirkan warganegara yang bertanggungjawab
• Ketaatan kepada Tuhan
• Masyarakat yang berakhlak
• Berpengetahuan dan berkemahiran
• Memupuk perpaduan
6
6
Profesionalisme Keguruan
6.1 Konsep Profesionalisme Keguruan
6.2 Fungsi sekolah sebagai organisasi
• Konsep organisasi
• Ciri-ciri organisasi
• Fungsi organisasi
6.3 Laluan Kerjaya Guru
• Pembangunan Profesionalisme
• Berterusan (Continous Professional Development)
• Pembelajaran sepanjang hayat
5
7
Etika Keguruan
7.1 Kod Etika Perguruan Malaysia
7.2 Kepentingan Kod Etika Keguruan
3
8
Personalis Guru Cemerlang
8.1 Konsep personality dan kendiri
• Personaliti guru yang cemerlang Peribadi
• Komunikasi berkesan
• Potensi
• Hasilkerja
8.2 Implikasi kepada profesionalisme keguruan
6
9
Sekolah dan Pemuafakatan Komuniti
9.1 Konsep pemuafakatan sekolah dan komuniti
9.2 Kepentingan hubungan pemuafakatan sekolah dan komuniti
4
10
Cabaran Profesionalisma Keguruan.
10.1 Penglibatan daiam Persatuan Professional
10.2 Guru dan NGO
10.3Kesediaan untuk berubah
3
JUMLAH
45



Pentaksiran
Kerja Kursus
100 %
Jam Pembelajaran
Jam Pembelajaran Bersemuka
Jam Pembelajaran Bukan Bersemuka
45 jam
75 jam
Rujukan Utama
Hurst,B. &Reding,G. (2006).Professionalism in teaching.(2nd ed).
Ohio: Pearson Merrill Prentice Hall.

Abdul RahmanArof&ZakariaKasa. (1995).Falsafahdankonseppendidikan
(2nd ed.). Shah Alam :PenerbitFajarBakti.
Woolfolk, A. E. (2012). Educational psychology, (12th ed.). New Jersey ; Prentice Hall.
Rujukan Tambahan
Costa, A.L. &Kallick, B. (2008), Learning and leading with habits of mind: 16 essential charateristicsforsucess, Virginia : ASC
Charles,C.M.&Senter, G.W. (2005). Elementary Classroom Management^4thed.)Boston: Pearson Educational Ltd.
Gail, C. Furman. (2002).School As Community: From Promise to Practice. New York:State University of New York Press.
Heinich,R., Molenda,M.,Russel,J.D.,&Smaldino,S.E.(2005). Instructional Media and Technologies for learning.{&hed.). New JerseyiPrentice Hall.
Joyce L.Epstein (2011), School, family and community partnerships preparing educators and improving school.USA : Westview Press.
KementerianPelajaran Malaysia (2012) ,Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.Kuala Lumpur :KementerianPelajaranMalaysia.
Karen G.et all (2013), Inspiration and innovation in teaching and teacher education, USA: ASC
Levine L.E. &Joyce.M (2010), Child Development; an active learning approach,LA : Sage.
Nodding, N. (2006).Philosophy of education.(2nd ed.) Colorado : Westview Press.
PusatPerkembanganKurikulum.(2001 ).FalsafahPendidikanKebangsaan: Matlamatdanmisi. Kuala Lumpur: KementerianPendidikan Malaysia.
Suarez-Orozco, Marcelo.M.(2004).Globalization : Culture and Education In The New Milennium.Ca\\1orri\a : University of California Press.
Tony Wagner (2012), Creating innovators : the making of young people who will change the world, NY : Scribner.
Wright,D.(2005). There's no need to shout!:The Primary Teacher's Guide To Successful Behaviour Management. London: Nelson Thornes Ltd.




No comments:

Post a Comment