Sunday 12 January 2014

FALSAFAH PEMEBELAJARAN PEPER

PEPER

P : PERENNIALISM 

Satu strategi tertentu dengan perennialists moden adalah untuk mengajar pemikiran saintifik , bukan fakta. Mereka mungkin menggambarkan hujah dengan akaun asal eksperimen terkenal. Ini memberikan pelajar satu sisi manusia dengan sains , dan menunjukkan hujah dalam tindakan. Paling penting, ia menunjukkan ketidakpastian dan langkah-langkah yang palsu sains sebenar.
Walaupun perennialism mungkin kelihatan serupa dengan esensialisme , perennialism memberi tumpuan pertama pada pembangunan peribadi , manakala esensialisme memberi tumpuan pertama pada kemahiran yang penting . Kurikulum essentialist dengan itu cenderung untuk menjadi lebih vokasional dan berasaskan fakta , dan jauh lebih liberal dan berasaskan prinsip. Kedua-dua falsafah biasanya dianggap sebagai berpusatkan guru , bertentangan dengan falsafah berpusatkan pelajar pendidikan seperti progressivism . Walau bagaimanapun , kerana guru-guru yang berkaitan dengan perennialism dalam keadaan ini pengarang karya-karya Barat sendiri , guru-guru mungkin terbuka kepada kritikan pelajar melalui kaedah Socrates bersekutu, yang, jika dijalankan dialog sebagai benar , adalah keseimbangan antara pelajar, termasuk guru menggalakkan perbincangan.

E : ESSENTIALISM 

Esensialisme pendidikan adalah satu falsafah pendidikan yang penganut percaya bahawa kanak-kanak perlu belajar mata pelajaran asas tradisional dengan teliti dan ketat. Di sekolah falsafah pemikiran, tujuannya adalah untuk memupuk pelajar dengan "keperluan" pengetahuan akademik, menggubal pendekatan kembali-ke-asas. Esensialisme memastikan bahawa hikmat terkumpul tamadun kita seperti yang diajar dalam disiplin akademik tradisional diwarisi dari guru kepada pelajar. Disiplin ini mungkin termasuk Reading, Penulisan, Sastera, Bahasa Asing, Sejarah, Matematik, Sains, Seni, dan Muzik. Lebih-lebih lagi, pendekatan tradisional ini bertujuan untuk melatih minda, menggalakkan penaakulan, dan memastikan budaya yang sama.
Esensialisme adalah pendirian yang agak konservatif kepada pendidikan yang berusaha untuk mengajar pelajar pengetahuan masyarakat dan tamadun kita melalui kurikulum teras. Ini kurikulum teras melibatkan bidang-bidang yang termasuk kajian alam sekitar, undang-undang semula jadi asas, dan disiplin yang menggalakkan lebih bahagia, hidup yang lebih tinggi. Kawasan bukan tradisional lain juga bersepadu dan juga secara sederhana untuk mengimbangi pendidikan . Matlamat Essentialists 'adalah untuk memupuk pelajar dengan "keperluan" pengetahuan akademik, patriotik, dan pembangunan watak melalui tradisional (atau back-to-asas) pendekatan. Ini adalah untuk menggalakkan penaakulan, melatih minda, dan memastikan budaya biasa bagi semua rakyat Amerika. 
Esensialisme ialah falsafah yang paling biasanya digubal di dalam kelas Amerika hari ini. Kesan ini boleh didapati dalam pembelajaran yang dianjurkan tertumpu kepada guru dan buku teks, sebagai tambahan kepada tugasan dan penilaian lazim biasa dalam pendidikan essentialist.


P: PROGRESSIVISM

Pendidikan Progresif adalah sebuah gerakan pedagogi yang bermula pada abad kesembilan belas lewat dan telah berterusan dalam pelbagai bentuk kepada masa kini. Istilah " progresif" telah dilantik untuk membezakan pendidikan ini dari kurikulum tradisional abad ke-19 , yang telah berakar umbi dalam penyediaan klasik untuk universiti dan kuat dibezakan oleh tahap sosio-ekonomi. Sebaliknya , pendidikan progresif berpunca dari pengalaman ini. Program pendidikan yang paling progresif mempunyai kualiti ini dalam biasa:
Penekanan kepada pembelajaran dengan melakukan - projek praktikal , pembelajaran ekspedisi , pembelajaran pengalaman.
Kurikulum bersepadu memberi tumpuan kepada unit tematik.
Integrasi keusahawanan dalam pendidikan.
Penekanan yang kuat pada penyelesaian masalah dan pemikiran kritikal.
Kerja dan pembangunan kemahiran sosial kumpulan.
Memahami dan tindakan sebagai matlamat pembelajaran sebagai bertentangan dengan pengetahuan hafalan.
Projek pembelajaran kolaboratif dan koperatif.
Pendidikan bagi tanggungjawab sosial dan demokrasi.
Perakaunan pendidikan sangat peribadi untuk matlamat peribadi setiap individu.
Integrasi perkhidmatan masyarakat dan projek pembelajaran perkhidmatan dalam kurikulum setiap hari.
Pemilihan kandungan mata pelajaran dengan melihat ke depan untuk meminta apa kemahiran yang diperlukan dalam masyarakat masa depan.
Penekanan kepada buku teks memihak kepada sumber-sumber pembelajaran yang berbeza-beza.
Penekanan kepada pembelajaran sepanjang hayat dan kemahiran sosial.
Penilaian oleh penilaian projek-projek dan pengeluaran kanak-kanak.

E : EXISTIALISM

Eksistensialisme adalah istilah yang digunakan untuk kerja-kerja ahli-ahli falsafah tertentu lewat abad ke-20 -19 - dan yang, walaupun perbezaan doktrin yang mendalam, berkongsi kepercayaan bahawa pemikiran falsafah bermula dengan subjek - bukan semata-mata pemikiran manusia subjek, tetapi bertindak , rasa , hidup individu manusia. Dalam eksistensialisme , titik permulaan individu mempunyai ciri-ciri apa yang dipanggil sebagai " sikap kewujudan ", atau rasa kekeliruan dan kekeliruan dalam menghadapi satu nampaknya bermakna atau tidak masuk akal dunia . Ramai existentialists juga telah dianggap falsafah sistematik atau akademik tradisional, dalam kedua-dua gaya dan kandungan, seperti yang terlalu abstrak dan jauh daripada pengalaman manusia yang konkrit.
Søren Kierkegaard umumnya dianggap telah falsafah existentialist yang terdahulu,  walaupun dia tidak menggunakan eksistensialisme istilah ini.  Beliau mencadangkan bahawa setiap individu - tidak masyarakat atau agama - bertanggungjawab semata-mata untuk memberi makna kepada kehidupan dan hidup ia bersemangat dan ikhlas (" sahih "). Eksistensialisme menjadi popular pada tahun-tahun selepas Perang Dunia II, dan dipengaruhi pelbagai bidang di samping falsafah, termasuk teologi , drama , seni , sastera, dan psikologi. 

R : RECONSTRUCT

Rekonstruk adalah salah satu kaedah bagi membina semula semangat seseorang, atau dalam erti kata yang lain ; membimbing seseorang kembali menjalani hidupnya dengan bersemangat. seseorang yang pernah mengalami kegagalan dalam hidupnya tidak seharusnya dibiarkan sebegitu sahaja tanpa sebarang motivasi. Dalam dunia pendidikan, guru sememangnya memainkan peranan yang amat penting bagi menyuntik kembali semangat dalam diri pelajar untuk terus mengejar cita-cita walau beberapa kali terjatuh. 
Hal ini kerana hidup ini umpama roda ; ada masa kita di atas, ada masa kita di bawah. Maka ketika kita berada di atas, janganlah kita bangga. Hulurkanlah bantuan kepada rakan-rakan yang bernasib kurang baik berbanding kita. Apabila kita berada di bawah, janganlah pula berputus asa seolah tiada tujuan hidup. Bangkitlah, kejayaan menantimu. 

No comments:

Post a Comment